Deprem sonrası çocukların okula uyum süreci için 5 öneri
Medipol Üniversitesi Pendik Hastanesi’nden klinik psikolog Gözde Göktaş, deprem sonrası çocukların normal hayatlarına dönmelerinde kilit rol oynayacak anne baba ve öğretmenlere tavsiyelerde bulundu.
Medipol Üniversitesi Pendik Hastanesi’nden yapılan açıklamada Göktaş, 11 ilde meydana gelen ve yıkıcı sonuçlara yol açan depremlerden etkilenen çocukların eski hayatlarına dönmeye ve eğitim hayatlarına uyum sağlamaya çalıştıklarını belirterek, duyguların bu şekilde devam ettiğini belirtti. Çünkü deprem sonrası çocukların yaşadıkları endişe ve ıstırap, yaşamdaki uyum sürecini etkileyebilmektedir. .
Çocukların deprem sonrası normal hayatlarına dönmelerinde kilit rol oynayacak olan anne-baba ve öğretmenlere tavsiyelerde bulunan Göktaş, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Deprem sonrası çocukların okula ve hayata dönmeleri için güvenli bir ortamın sağlanması, rutinlerin oluşturulması, duygularını ifade etmelerine olanak sağlanması, sosyal faaliyetlere katılmaları ve gerektiğinde profesyonel yardım almaları önemlidir. Bu adımlar yardımcı olabilir. çocukların deprem sonrası yaşadıkları zorlukların üstesinden gelerek normal hayatlarına dönmelerini sağlayabilir, geri dönüşlerini kolaylaştırabilir.”
Beyin sarsıntısından etkilenenlerin uyum sürecinin çocuklara göre farklılık gösterebileceğine değinen Göktaş, beyin sarsıntısı sonrasında çocukların inanç duymaları ve normal bir hayatın mümkün olduğunu bilmeleri için zamana ve pekiştirmeye ihtiyaç duyacaklarını anlattı.
“Çocuklara güvende olduklarına dair güvence verin”
Gözde Göktaş, ailelerin ve öğretmenlerin çocuklara inandıklarına dair garanti vermeleri gerektiğini belirterek, şu ifadeleri kullandı:
“Çocuklar, özellikle evde ve okulda inançları olduğunu bilmeli. Beyin sarsıntısından sonra, çocuklar için rutinler oluşturun. Okula gitmek, yemek yemek, uyumak gibi günlük aktivitelerde rutinleri sürdürmek, çocukların kendilerini daha güvenli ve kontrollü hissetmelerine yardımcı olabilir. Ayrıca çocukların beyin sarsıntısından sonra duyguları hakkında konuşmalarına da izin verirler. “İzin vermek çok değerlidir. Çocukların duygularından bahsetmeleri, iç dünyalarını paylaşmaları, dert ve kaygılarını konuşmaları, rahatlamaları için değerlidir.”
Çocukların afet sonrası normal hayata dönmeleri için sosyal etkinliklerin önemli olduğunu kaydeden Göktaş, “Aileler ve öğretmenler çocukların sosyal etkinliklere katılmasına yardımcı olabilir. Okuldaki kulüp ve diğer etkinliklere katılmalarını sağlamak, çocukların sosyalleşmesine zemin hazırlayabilir. arkadaşlarıyla vakit geçirmek.” değerlendirmesini yaptı.
Bazı çocukların deprem sonrası ruhsal bozukluklar yaşayabileceğine dikkat çeken Göktaş, çocukların ruh sağlıklarının düzelmesi ve iyileşmelerinin hızlanması için profesyonel yardıma yönlendirilmelerinin uygun olacağını belirtti.